8 – 10 månader

Kosten är viktig för barns utveckling

 

Barn behöver mycket näring för att växa och utvecklas. Det finns studier som tyder på att mat påverkar barns resultat i skolan. Därför är det viktigt att äta bra mat regelbundet – frukost, lunch, middag och mellanmål.

 

Kostvanorna bestäms tidigt i livet och är, precis som andra vanor, svåra att ändra på. Med bra vanor får ditt barn de bästa förutsättningarna för att må bra nu och i framtiden:

 

  • Regelbunden och näringsrik mat ger energi för att orka
  • Regelbunden och näringsrik mat förebygger
  • Rätt kost från en tidig ålder förebygger också framtida
  • Rätt kostvanor främjar också en god tandhälsa.
  •  

    Om barnet inte har fått prova på mat med grövre konsistens tidigare, så är det dags för det vid ca 8-10 månaders ålder. Många barn har hunnit få några tänder, men även om barnet fortfarande är tandlöst så behöver det träna sig för grövre mat.

     

    Hacka maten i småbitar i stället för att mosa. Eller mosa lite slarvigt, så att tex grönsaksmoset blir lite ”bitigt”.
    Från ca 9 månader bör barnet få färska grönsaker regelbundet. Hårda grönsaker och frukter som morot, gurka och äpple är lämpligast att riva, mjuka grönsaker och frukter som tex tomat och banan kan man skära i småbitar.

     

    Barnet kan få äta av familjens vanliga mat, när den är lämplig. Dock sparsamt kryddad. Av den anledningen finner du inte så många recept på den här sidan, utan mer hur dagens måltider kan se ut.

     

      Exempel på måltidsordning:

     

    Morgonmål: Bröstmjölk, välling eller gröt.
    Förmiddagsmål: En fruktbit eller fruktdryck med en liten smörgås.
    Huvudmål: Kött fisk eller ägg, med potatis, ris eller pasta samt grönsaker. Frukt eller bär till efterrätt.
    Eftermiddagsmål: Fil eller yoghurt med bär eller frukt. Smörgås.
    Kvällsmål: Kött fisk eller ägg, med potatis, ris eller pasta samt grönsaker. Bröstmjölk, välling eller gröt
    .

     

    Hur man fördelar måltiderna över dagen kan variera med barnets vanor. Har man ett kvällspiggt barn, som å andra sidan sover längre om mornarna, kanske man vill ge barnet ett mål lite senare på kvällen, före läggdags.
    Barnet bör helst inte äta fler gånger än 5 per dag, för tändernas skull, så fördela de fem målen över dagen så att det passar er på ett bra sätt.

     

    Exempel på måltidsordning för ett barn med senare vanor:

    Morgonmål( ex.08.30): Bröstmjölk, välling eller gröt.
    Huvudmål (ex 12.00): Kött fisk eller ägg, med potatis, ris eller pasta samt grönsaker. Frukt eller bär till efterrätt.
    Mellanmål( ex 15.00): Fil eller yoghurt med bär eller frukt. Smörgås.
    Middag (ex 18.00): Kött fisk eller ägg, med potatis, ris eller pasta samt grönsaker. Fruktbit.
    Kvällsmål (ex 21.00): Bröstmjölk, välling eller gröt.

    Om man fortfarande till stor del ammar, kanske man bara ger ett mål lagad mat per dag fortfarande.

     

     

    Ungefärliga mängder

     

    Barnet behöver lite större portioner än tidigare. Aptiten hos olika barn varierar dock! På ett ungefär kan portionen se ut så här:

     

    1-1,5 dl potatis, ris eller pasta
    1 dl grönsaker
    ½ dl kött, fisk eller ägg

    1½-2 dl frukt eller bär till efterrätt

     

    En del barn har stor aptit, och en portion pulvergröt enligt förpackningen kanske känns för liten. Det är då inga problem att ge en dubbel portion, eller kanske servera en smörgås och/eller fruktbit till gröten.

     

    Låt barnet få en liten smörgås, men skär bort hårda och sega kanter. Som pålägg kan man ha tex leverpastej eller messmör, som båda är järnrika. Avocadomos eller rivna morötter passar också bra som pålägg.

     

    Barnet kan nu få prova nyponsoppa, om man vill. Börja, som alltid när man provar nya saker, med smakportioner. Men vänta gärna lite längre, om någon av föräldrarna har allergier.

     

    Falukorv går nu bra att servera, men den ska vara kokt. Om man steker mat till barnet, så bör man ta bort stekytorna innan servering.

     

    Fortfarande bör man vara återhållsam med komjölken. Mjölk i matlagningen går bra, och ett mål fil eller yoghurt per dag kan man servera, men låt helst barnet dricka vatten till maten.

     

    En del barn kan få diarré av fullkornsprodukter. Om det inte stabiliseras inom ett par dagar, så gör ett uppehåll med fullkornsmaten ett tag. Barnets mage är kanske inte riktigt moget för det ännu.

     

    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s

    Följ

    Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

    Gör sällskap med 194 andra följare

    %d bloggers like this: